Winnende
verkoop-strategie
16 weken
Zit je bij de juiste klanten? Gaan je tijd, aandacht, inspanningen naar de klanten die je ook in de toekomst winstgevende groei kunnen bezorgen? Of ben je bezig met het nu. Met het redden van wat er te redden valt. Nauwelijks tijd om een pas op de plaats te maken. Na te denken over het effect van je verkoopacties. Of om een gedegen aanvalsplan te maken voor die ene klantgroep waar kansen liggen. Troost je, dat is vaak het geval met verkopers. Daarom ga je in deze module aan de slag met jouw verkoopstrategie.

Hoofdstuk 1: Klantsegmentatie
Zit je bij de juiste klanten? Dat is de vraag die in deze deelopdracht centraal staat. Omdat je tijd, net als geld, maar een keer uit kunt geven, moet je weten waar je moet zijn om winstgevende groei te realiseren. Is dat bij je bestaande klanten, en welke dan? Of moet je voor echt succes ook nieuwe klantsegmenten aanboren, en hoe dan? Echt succesvol word je door je tijd in de juiste klanten te stoppen. Belangrijk daarbij is dat je hen op de juiste wijze segmenteert.
20min. + uitvoering praktijkopdracht + bespreking verkoopvergadering/training
Hoofdstuk 2: Leadmanagement?
Ieder contact met een klant is een lead. Een klant die een white-paper van jouw bedrijf downloadt en zijn e-mail achter laat, een aanvraag voor een brochure, een telefoontje met een vraag over producten of prijzen. Maar het kan ook minder direct: een tip van een bestaande klant of een ontmoeting tijdens een event of beurs. Hoe weeg je al die leads? Met een goed verzorgd leadmanagement loop je op de juiste leads en laat je geen kansen liggen!
20min. + uitvoering implementatie opdracht + bespreking in verkoopvergadering/training
Hoofdstuk 3: Het verkoopproces
Het verkoopproces goed inrichten is een volgende stap om tot succesvolle sales te komen. Als je weet wie je doelgroep is, wat waardevolle leads zijn en hoe je deze wilt bereiken, is het zaak dat je efficiënt en doelmatig te werk gaat om succesvolle verkoopactiviteiten te ontplooien. Je tijd is nu eenmaal kostbaar en het is zaak dat je die efficiënt en effectief inzet. In dit hoofdstuk nemen we het verkoopproces onder de loep.
2omin. + uitvoering implementatieopdracht gedurende 2/3 weken + bespreking resultaten/effecten in verkoopvergadering/training
Hoofdstuk 4: Vergroten netto salestijd
10% meer marktdruk = 10% meer omzet! Maar, in hoeverre kun jij je kostbare tijd zo indelen dat je ook echt aan die acties toekomt? Dat je tijd niet sluipenderwijs verloren gaat aan onzinnige vergaderingen, mailtjes met bijzaken of wat dan ook? Met andere woorden: hoe bewaak jij je netto salestijd en kun je de marktdruk verhogen? Daar ga je in deze deelopdracht aan werken.
20 min. + uitvoering implementatieopdracht 3 weken + bespreking resultaten/effecten in verkoopvergadering/training
Hoofdstuk 5: Grip op het verkoopproces
Je bent bezig met de juiste verkoopactiviteiten. Bij de juiste klanten. Je werkt planmatig, efficiënt en georganiseerd. Je weet waar je je op moet focussen om resultaat te halen. Tijd om dat proces inzichtelijk te maken. Zodat je weet hoe je op planmatige wijze van tweet tot lead komt. Van lead tot prospect. En van prospect tot klant. Daar ga je in deze deelopdracht mee aan de slag.
20 min. + uitvoering implementatieopdracht + bespreking resultaten/effecten in verkoopvergadering/training
Hoofdstuk 6: Het verkoopplan
Als je weet wat je doelen zijn en de bijbehorende activiteiten hebt gepland, heb je je verkoopplan liggen. Dat leg je niet in de la als het klaar is, maar je gaat het uitvoeren. Je verdeelt je tijd goed zodat je bij de juiste klanten zit. En met de juiste zaken bezig bent. En je gaat meten en evalueren of het resultaat ook daadwerkelijk gehaald wordt. Zo nodig stel je bij waar nodig. Daar ga je in deze deelopdracht mee aan de slag.
20 min. + uitvoering implementatieopdracht + bespreking resultaten/effecten in verkoopvergadering/training
Peter Verstoep
Sales trainer
De juiste tijd besteden aan de juiste leads bij de juiste klanten en dat op een zo efficiënt mogelijke manier. Wie wil dat nou niet? Deze module helpt je om (samen met je collega’s) je salesperformance echt naar een volgend level te brengen.